Thursday, October 6, 2022

6. oktoober - Sissejuhatus, tutvumine.

Hommikusöök oli kell 8.00. Minimalistlik, aga piisav, kõike nagu oli ja kõhu sai täis. Taanlane Lars ootas meid hotelli fuajees kell 9.00 ja terve grupp jalutas 20 min kaugusele Rødkilde gümnaasiumisse.

Kuna enamik olid uued osalejad, siis alustasime taas osalejate tutvustamisega, haridussüsteemide selgitamisega ning ilmselgelt jagati omavahel kingitusi. Igaüks oli kingituseks kaasa haaranud oma riigile miskit iseloomulikku. Meil oli kingituseks kaasa võetud köögiviljakrõpse, Tamme talu teed, Kõlleste farmi shokolaaditahvleid ning Kalevi maiustusi. Vastuvõtjad said veel lisaks käpikuid ja "Vana Tallinna"

Lühikese kohvipausi järel tutvusime koolimajaga. Tegemist oli suure ja kaasaegse koolihoonega, kus
palju laboratooriume heal tasemel tehnikaga, kinosaal, puhkenurgad, raamatukogu. Elevust tekitas keldris asuv pruulikoda, kus õpilased uurisid veini ja õlle tegemist. Ilmselgelt pole selles kultuuris laste ja alkoholi suhtes päris nulltolerantsi nagu meil.

Lõunasöögiks saime suure sandwichi (kala, singi või kanaga). Et roheline bioloogia hõlmab mitmekesist õues tegutsemist, siis oli plaanitud kilomeetrine jalutuskäik fjordi äärde. Peale suurt sandwichi oli see päris kasulik. Rannas ootasid meid kummikud koos kummipükstega ja erinevad püügivahendid. Kuna me olime Põhjamerele päris lähedal, siis oli rannas ohtralt meile harjumatult suuri ning hästitoidetud karpe, põisadrut ja krabisid. Käisime pladistasime vööst saadik vees ja vedasime võrkudega saaki välja. Kaldal sorteerisime kahva sisu läbi ja korjasime paremad asjad välja - krevetid, krabid, karbid, meritähed, teod, isegi tilluke lest ja paar kohabeebit sattusid kasti. Saime korraliku loengu krabide armuelust, oskame nüüd emastel ja isastel krabidel vahet teha, teame miks taanlased võtavad tursapüügile vahest oma naised kaasa ning miks ei armastata lahtedes austreid. Loenugpidaja oli väga emotsionaalne (Lars on mõned aastad Legolandis piraadina "töötanud") ja meil oli teda väga huvitav kuulata.

Tagasi jõudes tegime jälle kiire kohvi-koogi pausi ja seejärel asusid õpetajad rühmades tööle. Päeval selgitati meile 6F mudeli olemust ja plaan on seekordsed tunnikavad teha selle alusel. Inspiratsiooniks liigume erinevates biotoopides. Loodame, et rahvusvahelistest seltskondadest tulevad huvitavad ideed ja kavad.

Õhtusöögiks anti meile traditsioonilist Taani toitu - krõbinaks praetud peekonit, kartulit ja kastet. Magustoiduks kissell koore ja jäätisega. Nad ise nimetasid neid kuidagi pehme keelega lödistades. Lisaks veinile pakuti ka erinevaid sorti vodkasid. Õhtu lõpuks kõik hõiskasid tooste ja vennastusid. Leidsime, et kokku on saanud taas lahe seltskond