Thursday, February 3, 2022

3. veebruar - koosolekud, linnatuur

Neljapäeva hommikul 3. veebruaril kohtusime kohalejõudnud tiimidega. Kohtumispaigaks oli Coimbra Geofüüsika ja Astronoomia Observatoorium (Observatório Geofísico e Astronómico). Meid võttis vastu ja koordineeris meie Portugalis viibimist kohaliku aineühenduse president Adão Pereira Mendes. Lisaks meie kolmikule (Aiki, Heli ja Leelo) olid kohale tulnud veel Põhja-Makedooniast Katerina, Elena ja Marina; Poolast Karol, Paulina ja Radoslaw. Taanlased ei saanud seekord koroona tõttu kohale sõita ja võtsid meie koosolekutest osa üle veebi. Tutvusime omavahel, jagasime kingitusi, tutvustasime oma riigi koolisüsteemi ja aineühendusi. Selleks kulus esimene pool päevast. Lõunasöök oli kohalikus väikeses kohvikus ja enamus sõid väikseid praekalu - e.k. atlandi stauriid, ld.k. Trachurus trachurus (nägid välja nagu meie väikesed praetud räimed).

Teisel poolel päevast külastasime observatooriumi, kus tehakse meteoroloogilisi vaatlusi (alates 1864), kogutakse geomagnetilisi andmeid (alates 1866), seismilisi andmeid (alates 1903) ja tehakse päikesevaatlused (alates 1926). Viimasel ajal on hakatud koguma ka valgusreostuse andmeid. Vaatasime suurt hulka erinevaid tähevaatlusseadmeid ja sageli lisas giid, et Eestis Tartus on ka sellised asjad.  Väga huvitav oli Teadusmuuseumi ekskursioon. Sellist hulka erinevaid topiseid ja märgpreparaate polnud enamik näinud, mitmed säilitised suurest maadeavastuste ajastust pärit.

Viiekäiguline õhtusöök algas meie jaoks harjumatult hilja - kell 20.00 (Eestis oli
kell 22.00). Seega tuli magama minna tugevalt pärast keskööd (Eesti aja järgi) ja kõvasti täis kõhuga.